۰

اخبار روستا / روستای امیران

تجارت «تاغ‌زار» زخمی سیاه بر دل کویر

ژانویه 26, 2015 در 3:37 ب.ظ توسط

استان اصفهان استانی با آب و هوایی متفاوت و بی‌نظیر با وسعتی بالغ بر 10.7 میلیون هکتار و جزو یکی از استان‌های مرکزی و دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک است که 3.2 میلیون هکتار از آن و معادل 30 درصد آن از مناطق بیابانی و شن‌زار تشکیل شده است.

فارس در ادامه نوشت :هشت شهرستان این استان از جمله شهرستا‌ن‌های نائین، خوروبیابانک، اردستان، نطنز، آران و بیدگل، کاشان، اصفهان و برخوار در منطقه بیابانی کشور واقع شده‌اند.

این روزها با صنعتی شدن زندگی‌، بسیاری از فعالیت‌های ما موجب می‌شود که طبیعت از حالت پایدار خارج و تخریب منابع طبیعی صورت گیرد که برخی عواملی همچون چرای مفرط دام، بهره‌برداری غیراصولی از معادن، بوته‌کنی و قطع اشجار از جمله آنها است.

alt

در گذشته‌های نه چندان دور یکی از معضلات اساسی گریبان‌گیر مردم حاشیه کویر شهرها و روستاهای واقع در شمال و شمال شرق استان اصفهان و به ویژه شهرستان اردستان و شهر و بخش زواره، هجوم شن‌های روان به داخل شهرها و اراضی کشاورزی بوده است.

به همین دلیل از اوایل دهه پنجاه شمسی فعالیت‌های اداره جنگل‌بانی وقت اردستان در این شهرستان آغاز شد که اقدامات بسیار خوبی از قبیل بذرپاشی و نهال‌کاری انجام گرفت و نتیجه آن جنگل دست کاشت تاغ به شکل یک نوار به طول حدود 75 کیلومتر بود که کل عرض شهرستان اردستان از جمله شهر زواره را از خطر حفظ می‌کرد.

دیگر خبری از بادهای سرخ و سیاه، مدفون شدن اراضی زراعی و مشکلات مردم درون شهر و روستا‌های اطراف نبود و یا به حداقل رسید تا اینکه در دهه 80 از سوی اداره منابع طبیعی اردستان طرحی آغاز شد به نام طرح پرورشی تاغ‌زارها؛ در این طرح قرار بود درختان خشک و پیر و فرتوت که دیگر حدود 30 سال از عمر آنها می‌گذشت قطع و از جنگل خارج شوند تا جوان‌سازی در بقیه جنگل صورت پذیرد.

* سوء‌استفاده سودجویان به دلیل نبود نظارت کافی و اصولی

مشکل اساسی از اینجا آغاز شد که به دلیل نبود نظارت کافی و اصولی نبودن طرح و سوءاستفاده سودجویان و متاسفانه کم توجهی و بی‌توجهی مسئولان؛ جنگل با قطع یک‌سره روبه‌رو شد و مساحت بسیار بالایی از آن مورد هجوم سودجویان قرار گرفت و همه درختان اعم از پیر و جوان و خشک و تر را قطع کرده و به ذغال تبدیل می‌کردند.

این قضیه چندین سال ادامه داشت و کم‌کم به معضلی بزرگ برای جنگل‌های دست کاشت بسیار با ارزش زواره تبدیل شد و حالا دوباره برگشته‌ایم به چندین سال پیش؛ با کوچک‌ترین وزش بادی شن‌های روان راهی خانه‌های مردم زواره می‌شوند و سدی در مقابل خود احساس نمی‌کنند، شرایط آب و هوایی هم اجازه کاشت مجدد درختان را نمی‌دهد و اینجاست که ارزش جنگل موجود بیش از پیش مشخص می‌شود.

alt

متاسفانه در حال حاضر افراد سودجو شبانه درختان جنگل‌هایی که برای بقای طبیعت ایجاد شده را به صورت غیرقانونی قطع می‌کنند در حالی که همه مردم به این نکته واقف هستند که حیات آنها به وجود درختان گره خورده و باید برای حفاظت از آنها تلاش کنند.

* سود قابل توجه از محل فروش چوب‌های تاغ

به گفته مهدی آموزگار عضو شورای اسلامی استان اصفهان، اخیرا در پی مجوز اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان مبنی بر اجازه جمع‌آوری سرشاخه‌های باقی‌مانده از عملیات پرورشی تاغ‌زارهای سنوات قبل، واقع در بخش زواره به احدی از مالکان آبادی‌های همجوار، جنگل تاغ‌زار مورد اعتراض تعداد زیادی از اهالی بخش زواره و اعضای شورای شهر زواره و شورای شهرستان اردستان واقع شد و به همین لحاظ این موضوع در جلسه شورای اسلامی شهرستان اردستان به صورت ویژه توسط  فرماندار شهرستان اردستان و سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان مطرح شد.

وی افزود: با وجود شرایط کویری بودن و وضعیت فعلی جنگل تاغ، اما متاسفانه تاکید بر ادامه این عمل می‌شود که با توجه به نحوه صدور مدت مجوز و حجم چوب‌های جمع‌آوری شده و سود قابل توجه از محل فروش چوب‌های تاغ و ذغال آن تحت عنوان جمع‌آوری سرشاخه‌ها حاصل می‌شود.

alt

* تاکنون 100 تریلر و کامیون حدود 8 تن بوته تاغ را جمع‌آوری کردند

عضو شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: شواهدی موجود است که علاوه بر سرشاخه‌ها قسمت‌های دیگر درخت و مناطقی غیر از مجوز صادر و نیز جمع‌آوری شده که تاکنون بر اساس اظهارات عوامل مسئول شهرستان بالغ بر 100 تریلر و کامیون با وزن تقریبی هر کامیون 7 تا 8 تن جمع‌آوری و حمل شده است.

آموزگار تاکید کرد: در صورتی‌که با عنایت به مفاد نامه‌های مذکور باید تنها سرشاخه‌های خشک سنوات قبل در محدوده اعلام شده ابتدا جمع‌آوری و پس از توزین و تنظیم صورت‌جلسه و رعایت تشریفات قانونی فروش نسبت به دریافت مجوز حمل و سپس حمل آنها اقدام می‌شد که متاسفانه هیچ‌کدام از موارد مذکور رعایت نشده است.

به منظور شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود پاسخ و توضیحی قانع کننده ارائه دهند که چنانچه انجام این امور تخلف است با متخلفین برخورد و از ادامه نابودی تاغ‌زارها جلوگیری شود.

از سوی دیگر اگر به دلایلی انجام این امور لازم باشد با توجه به اینکه شهرستان اردستان و بخش‌های تابعه آن از نقاط محروم کشور هستند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شرکت تعاونی دهیاری‌های بخشداری‌های بخش مرکزی و بخش زواره جهت انجام امور تکلیفی خود در تنگنای مالی شدید قرار دارند این امور به آنها واگذار شود تا چنانچه منافع مالی هم در بر داشته باشد منافع آن صرف سازندگی شهرستان شود./صبحانه آنلاین

alt

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.