۰

روستای امیران

روز طبیعت (سیزده بدر )

آوریل 2, 2013 در 6:33 ب.ظ توسط

روز طبیعت (سیزده بدر )

سیزده‌به‌در سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.

چند نسل پیشین ایرانیان، شاید از آنجایی که در مورد این روز آگاهی کمتری داشتند این روز را بدشگون می‌دانستند و بسیاری از آنان معتقد بودند که باید برای بیرون کردن بدشگونها از خانه و کاشانه خود کنار جویبارها و سبزه ها بروند و به شادی بپردازند.

این دیدگاه هنوز هم در بین عده‌ای از مردم ایران وجود دارد . اما امروزه بیشتر مردم، با رفتن به دامان طبیعت در جشن سیزده به در، جشن‌های نوروزی را به طور رسمی پایان می‌دهند.

براساس این سنت دیرینه اهالی رضوهم به دامان طبیعت رفتند وبعد از صرف ناهار وگشت وگذار وسپری کردن یک روز خوش به منازل باز گشتند . به امید اینکه سال خوبی داشته  وهمگی در صحت و سلامت سال آینده هم در مراسم نوروز و سیزده بدر حضور داشته باشند ان شا ا….

دیدگاهتان را بنویسید

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.