۰

روستای امیران

طبیعت چهار فصل شهرستان اردستان و روستای امیران

نوامبر 12, 2013 در 11:41 ق.ظ توسط

: خبرگزاری مهر اردستان – طبیعت چهار فصل شهرستان اردستان و روستای امیران با داشتن آسمانی شفاف و بی نظیر بهترین موقعیت را در فصل پاییز برای علاقه مندان به نجوم فراهم کرده و با وجود جاذبه های کویری و کوهستانی و پرندگان منحصر به فرد آماده استقبال از گردشگران خارجی و داخلی است.
روزهای آفتابی و شب های صاف و شفاف پر ستاره و آسمان نیلگون اردستان در فصل پاییز در کمال درخشندگی ، زیبایی به خصوصی به شهر و محله های آن می دهد و به نوبه خود در ایران بی نظیر است.
رصد ستارگان در شب هاي صاف بيابان، انواع تپه هاي شني و شكل هاي متنوع چهره مناطق بياباني و هزاران جاذبه‌ ديگر كه وقتي كويرشناسان و بزرگان علوم زمين‌شناسي و جغرافياي طبيعي ايران با تجربه‌ طولاني خود از آن سخن مي‌گويند، انسان را مات و مبهوت مي سازد و مي‌تواند در نوع خود سالانه هزاران گردشگر طبيعت ‌دوست را روانه شهرستان اردستان كند.

دو سوم شمال شهرستان اردستان را کویر و یک سوم را کوهستان تشکیل داده است که در کویر به خصوص از اوایل پاییز تا اواسط بهار بهترین فصل برای بازدید طبیعت گران و دوستداران محیط زیست و حیاط وحش است.
به غیر از وجود پرندگان، پستانداران، خزندگان، دریاچه نمک، شن های روان و انبارها نیز محیطی کاملاً متفاوت برای شهرنشینان و طبیعت گران ایجاد می کند در حالی که نیمه جنوبی شهرستان با دارا بودن منطقه کوهستانی با آب و هوای معتدل و خنک از اواسط بهار تا اواخر تابستان پذیرای گردشگران خارجی و داخلی است

چشمه های فصلی و درختان کهن، سیل بندها و سدهای خاکی، دریاچه های طبیعی و مصنوعی و آبشارها و قنوات در هرگوشه دیده می شوند و آسمان صاف و بدون غبار شهرستان بهترین موقعیت برای گروه های ستاره شناسی و علاقه مندان آماتور و حرفه ای به نجوم است.
آثار تاریخی متعدد در پهنای دشت و کوهستان مانند مناره ها، بادگیرها، مقابر و کاروانسراها بهترین سکونتگاه و تفرجگاه در دل آن طبیعت است و قنوات بی نظیری مانند قنات ارونه، قنات گرم زواره، قنات مهاباد، قنات دو طبقه مون که در جهان منحصر به فرد است سرانه فضای سبز و سطح زیر کشت این منطقه کویری را بالا برده و مشکلات کم آبی در این شهرستان در بخش کشاورزی و گردشگری کمتر احساس می شود و این حاصل دست رنج نیاکان سخت کوش ما در دل کویر مرکزی ایران بوده است.

وجود راه های کهن قدیمی مانند راه سنگی که از مرکز ایران به شمال شرق و مشهد متصل می شود خود حکایت از رونق شهرستان اردستان و روستای امیران در دوران گذشته است و کمبود مراکزاقامتی و پذیرایی استاندارد در شهرستان که به خصوص با عبور راه قدیمی جنوبی کشور و راه آهن تهران – بندرعباس کاملاً مشهود و قابل لمس است و پتانسیل بالقوه ای برای صنعت گردشگری است.

کارشناس اداره محیط زیست شهرستان اردستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: 80 هزار هکتار جنگل تاغزار که از شرق به غرب کشیده شده ، با تراکم مناسب و وجود تپه ماهور ها، کلوتها، نمک زارها یکی از جاذبه های منطقه کویر شهرستان اردستان است.
حسین فیروزی اظهار داشت: عدم وجود مستثنيات داخل این منطقه این زیستگاه را به منطقه بکر و خالي از هر گونه دست انداز انسانی تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد : سکوت و آسمانی شفاف موقعیت را برای علاقه مندان به رصد ستارگان فراهم کرده و همچنین وجود کوه های متعدد که از شرق به غرب امتداد دارد زیستگاه مناسبی برای حیات وحش آماده کرده است.
فیروزی بیان داشت: چرای شترها، آب انبارها و حرکت در ماسه های روان مخصوصاً منطقه کلورد لذت و مسرت رابرای انسان فراهم می کند و اقامت در کویر به خصوص در فصل پاییز و زمستان و نشستن در کنار آتشی که با چوب تاغ می سوزد شب های به یاد ماندنی را برای مسافران این دیار فراهم می کند.
کارشناس اداره محیط زیست شهرستان اردستان گفت: کویر گنجینه ای با ارزش از بازنگری انسان از قدیم به عصر جدید است و با طی چند ساعت مسافرت و حرکت در شهر به این مناطق انسان به راحتی سفری کوتاه و فرح بخش و تاریخی می کند.
فیروزی یادآور شد: هوبره از پرندگان با ارزش و حمایت شده مختص منطق کویری در شهرستان اردستان قرار دارد و همچنین یوزپلنگ آسیایی یکی دیگر از میراث تنوع زیستی کشور و حیوانات دیگر ازجمله قوچ، میش کل و بز، جبیر، کاراکا و خزندگان می توان نام برد.

کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان در گفتگو با خبرنگار مهر نیز افزود: در شهرستان اردستان به دنبال خشکسالی های دهه 1340 هجری شمسی و کاهش شدید پوشش گیاهی در عرصه ها و بوته کنی، مبارزه با پدیده بیابانزایی ضرورت پیدا کرد و ذرات خاک فاقد پوشش گیاهی توسط باد جابجا شده و در زمانی نه چندان طولانی با پدیدارشدن پهنه های ماسه ای و تپه های ماسه ای روان در اطراف شهرها و روستاها خطرات و مشکلات جدی برای ساکنین این مناطق و مراکز اقتصادی ، مسکونی کشاورزی به وجود آمد و عده زیادی از مردم مجبور به مهاجرت شدند

محمد حسین نساجیان بیان داشت: در سطح شهرستان اردستان حدود 120 هزار هكتار شنزار وجود دارد كه در حاشيه كوير به صورت تپه هاي ماسه ای است و عمليات تثبيت شن هاي روان و مقابله با بيابانزایي ازسال 1353 با حفر يك حلقه چاه عميق در فاصله دو كيلومتري شمال شهر زواره و تأسيس ايستگاه تثبيت شن زواره آغاز و تا پايان سال 1380 با تکمیل پروژه و رفع خطرات موجود خاتمه یافت و عمليات احيائي و حفاظت انجام و ماحصل آن حدود 90 هزار هكتار جنگل دست كاشت مصنوعي است كه به صورت يك كمربند سبز در حاشيه كوير اردستان از مرز شهرستان نطنز آغاز و به مرز شهرستان نائين به طول بيش از هفتاد كيلومتر ادامه دارد.

وی تصریح کرد: انتخاب گونه های گیاهی سازگار و مقاوم با شرایط بیابانی در راستای اهداف ایجاد و احیا پوشش گیاهی امری ضروری است و موفقیت در امر احیاء منوط به شناسایی نیازهای اکولوژیکی این گیاهان است.
نساجیان اظهار داشت: بخش عمده ای از فعالیت های تثبیت ماسه های روان و مقابله با بیابانزایی در شهرستان اردستان از سال 1353 تاکنون با استفاده از گونه های تاغ ، گز، اسکنبیل، قره داغ و … و به روش های نهالکاری ، بذرکاری و بذرپاشی صورت گرفته است.
نساجیان تاکید کرد: درختچه تاغ ، از آن دسته گیاهانی است که در سطح وسیعی از عرصه های بیابانی و ماسه زارهای فعال و متحرک در آسیا و ایران پراکنده است و به قهرمان کویر شهرت دارد که اکثر پوشش گیاهی اراضی بیابانی این شهرستان نیز از نوع سیاه تاغ است.
نساجیان تصریح کرد: این گیاه کم توقع با توجه به سازش پذیری با شرایط محدود و بسیار سخت مناطق خشک و رشد نسبتاً خوبی که در این شرایط داشته و همزیستی جالبی که با انواع گونه های گیاهی و جانوری پیدا کرده است و به عبارتی خود را به طبیعت تحمیل کرده است.

کارشناس اداره منابع طبیعی شهرستان اردستان بیان داشت: این پوشش گیاهی سبز به عنوان حافظ زیستی مراکز اقتصادی ، نظامی، جاده ها، راه های ریلی، فرودگاه ها، مزارع و روستاها را در پناه خود جای داده است.

نساجیان گفت: با اقدامات صورت گرفته مذکور روح تازه ای به شهرها و روستاهای همجوار این اراضی دمیده شد و این تهدید به فرصت تبدیل شد و اين جنگل ها باعث افزايش سبزينه زمين و بهبود مسائل زيست محيطي و تلطيف و تعديل آب وهواي منطقه و همچنين ايجاد تفرجگاه براي مردم منطقه و مهمترين پشتوانه و پناه اراضي كشاورزي و صنعتي و مسكوني و منبع مهمی برای ترسیب کربن موجود در جو است و علاوه بر این می توان از پتانسیل این مناطق برای گردشگری در حاشیه کویر و رصد نیز استفاده کرد که اخیرا در همین راستا توسط بخش خصوصی تورهای کویر نوردی و توسط شورای اسلامی شهر زواره انجمن نجوم تاسیس شده است.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.